Een loopbaancoaching start met een wens. Een verlangen naar iets anders, iets niet meer willen. Of nog niet weten wat wel. Werk is duurzaam als je het graag doet. Daarom vertrekt het gesprek vanuit jou. Wat zijn jouw waarden, talenten, kwaliteiten en drijfveren. Wat is voor jou belangrijk. Om pas dan de vertaalslag te maken naar werkopties. Welk werk past bij jou. We kunnen samen de arbeidsmarkt verkennen, op zoek naar betekenisvol werk dat aansluit bij je sterktes. Of tot de conclusie komen dat de huidige werkcontext toch zo slecht niet is mits gesleutel aan jobinhoud, competenties of mindset. Een gans spectrum kunnen we dus bewandelen, van werkidentiteit en loopbaanrichting tot het concretiseren van sollicitaties.
Een loopbaanbegeleiding kan ook preventief ingezet worden bij nakende overspanning of burn-out. Heeft de huisarts een burn-out vastgesteld, dan kan stress- en burnout-out coaching helpen bij herstel. Hiervoor kan je geen loopbaancheque inzetten. Wil je tijdens of na herstel terug aan het werk, dan kan dat wel met de loopbaancheque. Meer info hierover vind je bij re-integratie coaching tijdens/na ziekte of burn-out.
Mild is gemandateerd loopbaancentrum bij de VDAB waardoor je de loopbaancheque kan gebruiken. Particulieren die zelfstandig of werknemer zijn met 7 jaar werkervaring komen in aanmerking voor de loopbaancheque. Je hebt iedere 6 jaar recht op 2 cheques die elk 45 euro kosten. De eerste cheque geeft recht op 4 uur coaching, de tweede op 3 uur. Hier kan je ze aanvragen.
Heb je geen recht (meer) op loopbaancheques, dan kan je als particulier aan 75 euro BTWe per uur hier terecht. Voor organisaties gelden andere tarieven.
Als gemandateerd loopbaancentrum heeft Mild een WSE kwaliteitslabel. Daardoor wordt de kwaliteit van de organisatie gewaarborgd. De kwaliteit van dienstverlening en personeel wordt door een auditbureau grondig onderzocht. Om VDAB mandaathouder te worden, zijn – naast het kwaliteitslabel – meerdere jaren ervaring in loopbaanbegeleiding vereist. Ook via permanente klantenbevragingen wordt de kwaliteit van de dienstverlening opgevolgd en bijgestuurd. Lees hier meer over Inge.
Hoe verloopt een traject concreet? De kennismaking en intake is gratis. Meestal gebeurt dat telefonisch maar dat kan ook live (tenzij Covid19 maatregelen zoals verplicht telewerk van kracht zijn). We verkennen jouw vraag en bespreken de aanpak en praktische organisatie zoals datum van eerste gesprek, documenten en werkinstrumenten. Bij gebruik van de loopbaancheque, verdelen we de eerste 4 uur coaching in enkele sessies. Dat zijn er meestal 3, soms 2 of 4. Het tempo van het traject wordt door jou bepaald. Om het ‘momentum’ aan te houden, is een interval van 2 tot 4 weken gangbaar. Gesprekken gebeuren live of online. Uiteraard is discretie totaal.
—
Re-integratie coaching kan voor particulieren zeker relevant zijn bij langdurige afwezigheid van het werk door burn-out of ziekte. Heel vaak is er een leven ‘voor’ en ‘na’ die gebeurtenis. Dat kan een impact hebben op de betekenis en invulling die je aan werk wil of soms noodgedwongen moet geven.
Het tijdstip wanneer je de coach inschakelt, varieert. Soms is een eerste herstel nodig vooraleer je terug met werk bezig wil zijn. Soms heb je juist aan het begin van de ziekte en behandeling het perspectief nodig van al dan niet aangepast werk. Soms wil en kan je werk verderzetten tijdens de periode van herstel of behandeling, ook al denkt jouw omgeving daar misschien anders over.
Als coach wens ik jou te begeleiden naar een herstelbevordende arbeidsparticipatie. Jou versterken in jouw autonomie en helpen vinden van je nieuwe zelf. Jouw vraag kan betrekking hebben op het uittekenen van aangepast werk, re-integratieproces naar werk, dialoog met jouw werkgever of omgeving, omgaan met veranderingen en emoties, de weg helpen vinden in het administratieve doolhof, praktische regelingen.
Ook bij re-integratie coaching kan de loopbaancheque worden ingezet. Zolang de focus ligt op jouw loopbaanvraag, professionele activering en (re)integratie op de arbeidsmarkt, het nemen van loopbaankeuzes en beslissingen, en het ontdekken- ontwikkelen-versterken van loopbaancompetenties.
Om jou hierin goed te kunnen begeleiden, volgde ik meerdere opleidingen. Ik ben gecertifieerd in Stress- en Burn-out coaching (Annita Rogiers), Ability Case Management (Prevent), Coaching en Kanker – jouw gids bij kanker ( Stichting tegen Kanker), Mantelzorg (Magenta).
—
Organisaties met een hart voor mensen en duurzaamheid kunnen bij Mild terecht voor werving en selectie van nieuwe medewerkers. Samen kijken we wie jouw organisatie nodig heeft. We benoemen het DNA van jouw organisate en wie daarbij past. Aan de hand van een vacature trekken we potentiële kandidaten aan. Via authentieke gesprekken selecteren we in samenspraak de finale kandidaat. Onze meerwaarde voor jouw organisatie is het winnen van tijd voor een arbeidsintensief proces alsook van expertise in de werking van organisaties, identificatie en selectie van kandidaten. Daarnaast kan begeleiding in het maken van een keuze welkom zijn.
Met De Schoonmakerij en LinkedFarm hebben we al een jarenlange samenwerking. Hun getuigenis kan je hier vinden.